Tratamente de neuroterapie (biofeedback si eeg-biofeedback)
  
   română română

    english english  
 


 
 

Aplicaţii terapeutice - Autism

 

Definiţie

          Definit de Asociaţia Americană de Psihiatrie ca un spectru al tulburărilor autistice, cuprinzând mai multe subtipuri, Sindromul Asperger, Autismul cu funcţionalitate înaltă, tulburarea de dezvoltare cu largă extindere, fără o specificare anume (PDD-NOS). Cuvântul “spectru”, se referă la faptul că doi oameni cu această tulburare nu se comportă la fel.

Diagnostic

          Autismul nu este diagnosticat prin teste specifice de laborator, sau psihologice. Diagnosticul se bazează pe observaţia clinică şi clasificarea comportamentelor, folosindu-se o evaluare complexă, multidisciplinară. Pentru vârsta cuprinsă în intervalul 18 luni - 4 ani, diagnosticul este provizoriu, după aceasta vîrstă diagnosticul putând fi stabilit cu mai multă acurateţe. Diagnosticul este  stabilit de un psiholog, după completarea următoarelor puncte:

  1. Anamneza clinică şi a dezvoltării (sau istoricul clinic, se realizează în câteva şedinţe, cu interviu bine structurat şi personal avizat în domeniu)
  2. Testarea funcţiei cognitive (prin care se apreciază abilităţile cognitive şi comportamentul copilului pentru a stabili programul tratamentului şi managementul strategic)
  3. Evaluarea limbajului receptiv şi expresiv (evaluarea limbajului verbal şi non-verbal, susţinerea atenţiei, modificarea acesteia, reacţia la vorbire, distractibilitatea, performanţa limbajului)
  4. Observarea comportamentală

Investigaţii biomedicale necesare în autism pentru a identifica posibilii factori cauzali.

Evaluarea tulburărilor metabolice în autism

    1. Testarea acizilor graşi din hematii
    2. Aminoacizii urinari
    3. 93 sensibilităţi alimentare IgG mediate
    4. Examinarea microbiologică extinsă a fecalelor
    5. Testarea permeabilităţii intestinale
    6. IgA salivar
    7. Profilul funcţional hepatic
    8. Homocisteina serică
    9. Criptopiroli urinari
    10. Testare serică pentru Zn, Cu, Acid folic, B12, B6, Mg.
    11. Analiza minerală a firului de păr pentru urmărirea nutriţiei şi a metalelor grele
    12. Activitatea glutation peroxidazei eritrocitare
    13. RAST test pentru alergiile alimentare mediate prin IgG si IgA
    14. Serologie celiacă
    15. Serologie streptococică pentru auto-anticorpi anti streptococ
    16. Teste genetice ex: Sindromul X Fragil

Cauzele autismului

          S-au publicat multe evidenţe privind determinismul genetic (anomalii genetice) care se exprimă la interacţiunea cu deficienţele nutriţionale care determină o funcţionare suboptimală a structurilor celulare, putând crea disfunctionalităţi multiple, în sistemele corpului. La aceste disfunţionalităţi pot contribui şi toxinele din mediu, ce afectează sănătatea şi crează deficite comportamentale.

           Etiologia autismului este încă neclară, totuşi, acesta apare la copiii cu susceptibilitate genetică şi contacte cu insultele din mediu, rezultând o serie de interacţiuni disfuncţionale dintre gene şi nutrienţi (Nutrigenomic interactions), acestea putând avea loc “in utero”, sau după naştere. Aceste disfunctionalităţi apar în sistemele: gastro-intestinal, endocrin,  imun şi sistemul nervos central.

          Un studiu recent a demonstrat legătura dintre autism şi gena EN2, care contribuie la cca 42% din cazurile de autism, alterând dezvoltarea normală a creierului. Totuşi, componenta genetică nu poate explica explozia recentă a autismului în ţările industrializate. De aceea se considera interacţiunea gene-nutrienţi ca având rol cauzal în autism.

Analiza Comportamentală Aplicată (ABA)

          Abordarea clinică foloseşte intervenţii comportamentale, pentru a modifica comportamentul autistic şi pentru suport familial, inclusiv training familial în vederea unui management al comportamentului aberant şi nedorit, a auto-agresiunilor repetitive, a comportamentelor ritualistice, repetive, agresive, învăţând îndemanarea de a invaţa, de a munci, de a se comporta şi adapta în societate, modalitatea de a se îmbraca, de a-şi efectua toaleta zilnică, precum şi promovare unei comunicaţii funcţionale.
          Toate comportamentele, fie că sunt observate sau învăţate, pot fi împărţite în 3 părţi:

  1. Antecedentele, ceea ce determină un comportament, sau ceea ce se întâmplă înaintea comportamentului.
  2. Comportamentul în sine,
  3. Consecinţele, sau ce se întâmplă după comportament.

          Consecinţele comportamentului nu sunt totdeauna evidente, atunci când comportamentul este ciudat, de aceea este foarte important să se identifice ce a declansat comportamentul, sau, identificarea funcţiei comportamentale. Se folosesc aceleaşi principii ca şi în neurofeedback: identificarea comportamentului normal, respectiv patternul undelor cerebrale normale, şi recompensarea pentru obţinerea comportamentului normal, pentru a fi repetat în viitor.

          Se folosesc tehnici de metacognitie - copilul învaţă cum să înveţe, să asculte, să urmărească, să imite, să întrebe şi să facă. O data cu învaţarea şi îmbunătăţirea comportamentului, structurarea ghidării se reduce sistematic, pentru a da independenţă copilului să se comporte conform normelor învăţate.

           Ulterior se crează un context modificat, mai complex, care să implice mai multă lume, pentru a învăţa comportamentul mai complex, cu redirecţionarea către un comportament adecvat, ce va fi recompensat.

           Comportamentul neadecvat nu va fi recompensat. Se face o evaluare finală pentru a evidenţia progresele făcute şi dacă sunt acceptabile. Aceasta terapie durează ani de zile şi necesită o muncă intensivă atât din partea terapeutului specializat în ABA therapy, cât şi a părinţilor pentru a aplica cu consecvenţă aceste principii.

Tratamentul nutriţionist

          Se adresează sensibilităţilor alimentare, malnutriţiei celulare, pierderilor intestinale, toxicităţii metalelor grele, metilării şi altor probleme metabolice ce pot exacerba autismul şi simptomele asociate.

           Celula devine vulnerabilă, prin afectarea membranei celulare, şi printr-un aport redus de Omega 3.

          Deficienţa în nutrienţi cheie, cum ar fi: Zincul, Vitamina B12, Vitamina B6, Folatul, ce pot afecta dezvoltarea neurală, cu vulnerabilitatea membranelor celulare, precum şi a proceselor interne celulare.

          Antigenele (materii toxice straine, metale grele, virusuri, şi bacterii) atacă aceste celule vulnerabile lezându-le, acestea neputându-şi exercita funcţia în condiţii de normalitate evidentă disfuncţionalităţii sistemului de metilare dependent de Vitamina B12, B6 şi Mg, determinând anomalii celulare. Metilarea anormală poate interfera cu proteina reglatoare a raportului Zn/Cu şi a altor metale din membranele celulare. Afectarea structurilor celulare determină  afectarea multisistemică afectând sistemele gastro-intestinal, imun, endocrin şi sistemul nervos central.

          Echilibrul delicat al bacteriilor intestinale poate fi afectat uşor prin antibiotice, conservanţi alimentari, aditivi toxici,  toxinele mediului înconjurător, conducând la disbioze intestinale (distribuţia anormală a bacteriilor) bacteriile oportuniste din tractul gastro-intestinal pot irita peretele intestinal şi aşa vulnerabilizat, rezultând  sindromul colonului iritabil, pierderile intestinale, şi sensibilitatea alimentară. Unele bacterii produc amoniac, iar când cantitatea acumulată este în exces, se realizează un amestec de semnale cerebrale, ce interferă cu  procesul de învătare, atenţie şi stările afective.

           Autismul şi metabolismul folatului - studii de peste 20 de ani au sugerat o relaţie între dieta maternă şi afectarea nou-născutului, de aceea, consumul de portocale, fructe de pădure, banane, vegetale cu frunze verzi, cereale şi legume, poate preveni defectele tubului neural. Dezvoltarea normală a creierului este dependentă de transportul activ al folaţilor prin bariera hemato-encefalică. Tratamentul oral cu acid folic determină ameliorarea clinică a tulburărilor de dezvoltare, inclusiv autismul.

           De ce apare diversitatea comportamentelor în autism?

           Este clar că autismul este o tulburare nutrigenomică multifaţetată, cu o incidenţă în creştere explozivă conform datelor furnizate de Biroul de Statistică al SUA de 870% în ultimii 10 ani. Aceasta s-ar datora toxicelor chimice (antibiotice, metale grele, pesticide, aditivi şi conservanţi) adăugaţi la lanţul alimentar. Depletia de nutrienţi din alimentaţie prin exploatarea intensivă a solului an de an, zeci de ani, folosirea fertilizatorilor chimici, metodele de procesare a alimentelor ce distrug nutrienţii, folosirea excesivă a antibioticelor la copii,  reducerea omega 3 supraîncălzirea uleiurilor cu producerea de acizi graşi-trans, metodele de gătire prelungită ce distrug vitaminele, gătirea cu microunde a alimentelor ce distruge vitaminele şi bioflavonoidele.

          Neuroterapia (Neurofeedback, EEG-Biofeedback), este o tehnică clinică a neuroştiinţei, pentru antrenarea activităţii undelor cerebrale anormale, în vederea normalizării lor. Cercetările şi practica clinică demonstrează că această abordare îmbunătăţeşte deficitele cognitive, concentrarea, controlul impulsivităţii, depresia, anxietatea şi crizele epileptice.

          Cercetările de peste 35 de ani au confirmat că excesul de unde lente este cel mai frecvent întâlnit în EEG-ul anormal al copiilor cu deficit de atenţie şi hiperactivitate (ADHD), dificultăţile de învăţare. Eficacitatea în redresarea permanentă a simptomelor ADHD este de peste 80%.

           Obiectivele tratamentului conţin o abordare multidisciplinară:

  1. Corectarea disbiozei intestinale
  2. Dieta echilibrată, cu alimentaţie ecologică
  3. Suplimentarea dietei cu amino-acizi, Omega 3, Micronutrienţi
  4. Neurofeedback bazat pe analiza QEEG, pentru a redresa orice anomalie a raportului unde lente / unde rapide de pe EEG.
  5. Aplicarea terapiei cognitiv-comportamentale suplimentată cu strategii metacognitive

          Mecanismul de acţiune al neurofeedback-ului este condiţionarea operantă, realizând recondiţionarea şi reantrenarea practică a undelor cerebrale sănătoase, normale, întărind flexibilitatea şi controlul producţiei de unde cerebrale, adaptate activităţii efectuate de individ.

          Factorii neurofiziologici şi disfunţia cerebrală

          Comportamentele cronice sunt rezultatul atât a predispoziţiei biologice cât şi a interacţiunilor învăţate ale mediului, înscrise în pattern-urile de activare neuronală. Astfel, în timpul modificării microbiologiei se poate îmbunătăţi funcţia normală a creierului, modificând comanda comportamentală învăţată, modificând astfel pattern-urile de activare neuronală învăţate. Reînvăţarea noilor comportamente prin conştientizarea lor şi a schimbării lor, disfuncţiile neurofiziologice pot fi normalizate, prin EEG-Biofeedback, sau neurofeedback.

          Aceste date au fost susţinute de multiple cercetări de-a lungul multor decade, putând fi aplicabile în ADHD, depresie, sindromul post-contuzional, ADHD cu autism, dizabilităţile de învăţare, TCC, AVC, deficitele post-neurochirurgie, epilepsia necontrolată terapeutic, disfuncţiile cognitive asociate cu îmbătrânirea, anxietatea, tulburările obsesiv-compulsive, schizofrenia, alcoolismul, comportamentul adictiv (medicamente, droguri), tulburările de ataşament (abandon).

          Cercetările de peste 30 de ani în psihofiziologie susţin punctul de vedere că în disfuncţionalitatea cerebrală cu consecinţe finale tulburările mintale, un rol important îl au oscilaţiile talamo-corticale şi cortico-corticale, iar momentul de transfer al informaţiei dintre variatele structuri cerebrale ca şi alterarea acestuia are o importanţă covărşitoare în mecanismul disfunctionalităţilor ce stau la baza  afecţiunilor cerebrale.
           QEEG este o analiza statistică a activităţii electrice cerebrale, înregistrată de la nivelul scalpului. În 1988 Dr. E. Roy John, în cercetările sale de la Brain Research Laboratoires din New York University Center, a publicat în Science un diagnostic diferenţial al disfuncţiilor cerebrale pe baza QEEG (analiza neurometrică), constituindu-se bazele tratamentului neurofeedback pentru disfuncţiile cerebrale.

          Neurofeedback and Autism - What is Neurofeedback?

          Neurofeedback and Autism - EEG Info Videos

          News from Indianapolis Conference (USA 2009)

 

Întoarcere la pagina anterioară


 

 

 

Galerie foto

USA 2009

Germania 2009

USA 2007

Olanda 2007

Elveţia 2007

USA 2006

Germania 2006

Elveţia 2006

Cehia mai şi iunie 2005

Cursuri şi workshop-uri

Lucrari sustinute:

2009

Contact

Nr. inreg. Registrul Comertului: J40/12920/2008

CUI: 24239880

adresa: str. Baba Novac nr.19, Bucuresti

email: office@naturalbrainfitness.ro

Numai cu programare anticipata prin e-mail.