Tratamente de neuroterapie (biofeedback si eeg-biofeedback)
  
 
   română română

    english english  


 
 

Aplicaţii terapeutice - ADD/ADHD şi dizabilităţile de învăţare

          De la sfârşitul anilor 1970, neurofeedback-ul  fost cercetat, rafinat şi testat pe cazuri de ADD/ADHD şi dizabilităţi de învăţare. Cercetările făcute de dr. Joel Lubar şi colegii în 1995 la Universitatea din Tennessee, ca şi în multe altele, au demonstrat în mod repetat posibilitatea reantrenării creierului. De fapt, un studiu recent (Levesque, Beauregard şi Mensour, 2006), documentat cu neuroimagerie funcţională MRI, au aratat modificări pozitive în funcţionalitatea cerebrală la copiii cu ADHD după tratamentul cu neurofeedback. Această cercetare ca şi multe altele, citate mai jos, aduc o dovadă evidentă ce demonstrează eficacitatea neurofeedback-ului în tratamentul ADD/ADHD. În 1995, dr. Lubar a publicat un studiu al cazurilor de-a lungul a 10 ani şi a observat că în aproximativ 80% din cazuri, neurofeedback-ul poate îmbunătăţii substanţial simptomele din ADD şi ADHD, iar aceste modificări sunt menţinute. Rossiter şi LaVaque (1995) au arătat că 20 de şedinţe de neurofeedback produc îmbunătăţiri comparabile în atenţie şi concentrare faţă de administrarea ritalin-ului. Fuchs et all (2003) şi Rossiter (2005) au demonstrat că neurofeedback-ul produce îmbunătăţiri comparabile cu administrarea ritalin-ului. Într-un studiu de un an, Monastra et all (2002) a arătat că neurofeedback-ul produce îmbunătăţiri superioare comparabile cu ritalin-ul, chiar dacă medicaţia a fost administrată discontinuu. În comparaţie cu neurofeedback-ul, o meta-analiză (Schachter, Pham, King, Langford, Hoher, 2001) a studiilor controlate randomizate privind tratamentul medicamentos pentru ADHD/ADD au concluzionat că studiile erau de o calitate proastă, iar studiile care nu au putut susţine eficacitatea produselor lor nu au fost admise pentru publicaţie, ca şi cele care au consemnat producerea de efecte adverse. Ei au concluzionat că efectele pe termen lung, pe o perioadă mai mare de patru săptămâni nu au fost demonstrate.  O revizuire recentă (Drug Effectivenes Revue Project, 2005) de tratament medicamentos ADD/ADHD a concluzionat că nu au existat evidenţe pe termen lung privind siguranţa medicaţiei folosite în tratamentul ADD/ADHD, precum şi evidenţa unei bune calităţi a îmbunătăţirii performanţelor academice sub tratament medicamentos precum şi a comportamentelor la risc pe termen lung la adolescenţi şi adulţi. Legat de ultimele cercetări (El-Zein, Abdel-Rahman, Hay, Lopez, Bondi, Morris, Legator, 2005), concluziile au fost „lipsa cercetărilor efectelor pe termen lung (metilfenidat) folosit la oameni naşte o mare îngrijorare” pentru că ei au descoperit că numai după trei luni de administrare a ritalin-ului, 100% din copii trataţi aveau aberaţii cromozomiale care puteau creşte riscul de cancer, nu în acelaşi fel în care leziunea genetică a fost descoperită la adulţii care foloseau aceiaşi medicaţie (Li, Hu, Khen, Lin, 2003). În lumina acestor descoperiri neurofeedback-ul aduce o alternativă la tratament importantă, noninvazivă, şi relativ fără efecte secundare pentru tratarea ADD/ADHD. În ceea ce priveşte dizabilitatea de învăţare Fernandez (2003) a demonstrat într-un studiu placebo controlat că neurofeedback-ul este un tratament eficient. Alte studii au fost publicate, subliniind valoarea neurofeedback-ului în dizabilităţile de învăţare (Orlando, Rivera, 2004; Tansey 1991; Thornton şi Carmody, 2005).

          Antrenamentul neurofeedback pentru ADD/ADHD determină scăderea impulsivităţii / hiperactivităţii, creşte stabilitatea emoţională, îmbunătăţeşte pattern-ul de somn, creşte atenţia şi concentrarea, îmbunătăţeşte performanţele academice, creşte reţinerea şi memoria. Fascinant, fiecare studiu al ADD/ADHD sau al dizabilităţilor de învăţare la care s-a făcut o evaluare a IQ pre- şi post-tratament şi s-a descoperit o creştere a IQ-ului după antrenamentele de neurofeedback. Aceste îmbunătăţiri au avut o medie de nouă puncte îmbunătăţire în studiul lui Linden (1996), la o medie de 12 puncte îmbunătăţire în studiul lui Thompson & Thompson (1998), la o medie de 19 puncte îmbunătăţire în studiul lui Tansey (1990), şi chiar până la o medie de creştere de 23 de puncte într-un studiu făcut de Othmer & Othmer & Kaiser (1999).

           Neurofeedback & ADHD/ADD

         Play Attention

 

Întoarcere la pagina anterioară


 

 

 

Galerie foto

USA 2009

Germania 2009

USA 2007

Olanda 2007

Elveţia 2007

USA 2006

Germania 2006

Elveţia 2006

Cehia mai şi iunie 2005

Cursuri şi workshop-uri

Lucrari sustinute:

2009

Contact

Nr. inreg. Registrul Comertului: J40/12920/2008

CUI: 24239880

adresa: str. Baba Novac nr.19, Bucuresti

email: office@naturalbrainfitness.ro

Numai cu programare anticipata prin e-mail.